Kopjes thee en uitstapjes

20 maart 2017 - Nairobi, Kenia

Jambo mzungus!

Daar ben ik weer.. weer even wat van me laten horen.. (Nou Esther, die 1 keer in de week lukt inderdaad niet helemaal, haha)!

De afgelopen twee weken is er simpelweg niet heel veel gebeurd, dus ik heb ze maar even samengevoegd! De titel zegt het al, ik drink vooral veel kopjes thee en heb een paar uitstapjes gemaakt, maar voor de rest gaat het leven hier in een soort van dagelijks ritme. School gaat heel goed, de kinderen gaan best heel goed en als we zo doorwerken hebben we zelfs wat eerder vakantie.. We hebben afgelopen week meegespeeld met de Squla leuk leren week, waarin we speelden om Unicef te steunen. Een doel wat voor de kinderen hier heel duidelijk is.. alles waar Unicef voor strijdt, kun je hier met eigen ogen zien. Dat maakte het voor deze kinderen heel betekenisvol en daarmee leerzaam!

De grote droogte houdt nog steeds aan. Er is een water tekort en regenen doet het, in tegenstelling tot wat eigenlijk hoort, nauwelijks. Als er al regen valt duurt het 5 minuutjes en is het meer een miezer regen dan echt even goede regen. Zelf houd ik natuurlijk super veel van de zon, maar deze droogte is voor niemand goed. Wederom wil ik er geen treur-om-Afrika-blog van maken, maar het is toch heel goed om je te beseffen dat het bijzonder is dat in Nederland het water uit de kraan komt en we nooit hoeven te kampen met dit soort situaties. Dat we in Nederland gewoon naar de winkel kunnen om even een fles SPA water te kopen is ook bijzonder, hier vind je die flessen ook wel, maar de mensen die dat echt nodig hebben, hebben daar geen geld voor. Zoals je merkt blijft de spagaat tussen 'o wat hebben we het toch goed hier' en 'o wat is er hier verschrikkelijke armoede en malaise' heel erg aanwezig.

Maar, naast dat ik me in gedachten bezig houdt met de mensen om mij heen en met school, doe ik ook nog genoeg leuke dingen! Lunchen met hier gemaakte vrienden, drankjes doen, het winkelcentrum op en neer, naar de film (dat ga ik woensdag voor het eerst doen) dagtripjes maken.. het komt allemaal wel voorbij. Dus echt klagen doe ik zeker niet! Met Setrin en Angel trek ik er wel eens op uit om even naar het winkelcentrum te gaan.. maar zaterdag zijn we echt ver geweest. We zijn samen naar het huis van Mary gegaan om daar avondeten te eten. Heel gaaf om te zien waar Mary dan woont en waar ze elke werkdag vandaan komt om bij ons in huis aan het werk te zijn. Ze bleef zichzelf verontschuldigen over haar kleine bescheiden huisje, maar ik was juist zo blij met de gastvrijheid.. Mary is echt een beetje mijn African Mama.. als ik iets kwijt moet of even een knuffel nodig heb, is Mary er altijd.. als het kon... zou ik haar meenemen naar Nederland. Samen aten we mokimo en chapati, erg lekker Keniaans eten.

De week ervoor, op zondag, ben ik met Ida en haar ouders naar Kiambethu farm geweest. Dat is een hele grote theeplantage met een prachtig huis er naast waar je heerlijk kunt lunchen. Volledig in de Keniaanse traditie waren we een beetje laat en mistten we het eerste gedeelte van de rondleiding.. Dat gaf uiteindelijk niet, want na de rondleiding door het bos vol met medicinale bomen en de heerlijke lunch, gaf Fiona (de eigenaresse) ons nog een privétour over de theevelden. We hebben een prachtige dag gehad met super mooi weer en het was heel gezellig. Het is fijn om zulke mensen om je heen te hebben!

Vanuit hier kan ik ook veel televisie vanuit Nederland volgen, op de eerste plaats door BVN, maar ook met livestreams en uitzendinggemist kom ik een eindje. Zo heb ik de exitpolls van de verkiezingen gewoon live kunnen volgen en volg ik op zondag sinds kort ook de avonddiensten van de Noorderkerk.. heel prettig om gewoon in mijn 'eigen' kerk mee te kunnen kijken. Setrine volgt het samen met mij mee.. ik vertaal dan alles wat ik kan. Zij vindt het ook heel fijn om toch een beetje kerk mee te maken en ze vindt de diensten in Nederland zo bijzonder. En zo wordt het plekje voor mij hier weer extra duidelijk. Ik mag hier zijn met een opdracht!

Nou lieve mensen, als je dit nog steeds trouw leest vind ik dat echt super leuk! Ik blijf jullie op de hoogte houden! Heel veel liefs en Kwaheri!Op de Nakumatt olifant met Angel

1. Marja:
    Hey Marije,
    Natuurlijk volg ik jouw verhalen. Hartstikke leuk! Wat heb heb jij bijzondere ontmoetingen met bijzondere mensen. Ik denk dat jij vrienden voor het leven maakt! Geniet van de zon, de natuur het les geven, de mensen én natuurlijk de drankjes! :-)
  2. Mariska:
    20 maart 2017
    Getriggerd door de titel: en staat Djambo in
  3. Dennis Vlot:
    20 maart 2017
    Ook ik lees hem trouw hoor topper! Tof van je missie. Heel bijzonder! Succes en veel plezier verder!! Gods zegen